Kimco

AGF
Kimco

Op zoek naar geïntegreerde automatisering - De Kimpe-Cool/Kimco kiest voor CCE

Steeds meer grootwarenhuizen werken met EDI. En eenmaal u aan deze verplichting moet voldoen, is een ERP-pakket onontbeerlijk. Zo verging het ook De Kimpe-Cool/Kimco. Na een misgelopen avontuur met de huisleverancier van software, besloot de groenteverwerker vorig jaar om ‘LISA’ van Claerhout Computer Engineering te implementeren. Hoewel het project nog niet is afgerond, beseft de gebruiker intussen dat de ERP-applicatie nog veel meer troeven in zijn mars heeft dan enkel maar EDI...

Gebouw Kimco Dendermonde

In 1950 besloten de grootouders van de huidige zaakvoerders, Paul en Rosalie, een kleine firma op te richten. Hiermee sorteerden, kuisten en verpakten ze groenten van lokale landbouwers om deze nadien aan handelaars te verkopen. Al snel werd het accent op wortelen en uien gelegd. Onder impuls van hun dochter Anita, die de zaak in 1967 verder zette, werd het actieterrein tot heel België uitgebreid. Tevens richtte zij in 1984 een vestiging in Sint-Katelijne-Waver op, die nu als verkoopsmaatschappij fungeert. Huidig zaakvoerder Marc De Kimpe: “Bedoeling was dat mijn broer Kris en ik elk ons eigen bedrijf zouden hebben. Maar uiteindelijk besloten we om geen afzonderlijke koers te varen. De ondernemingen bleven weliswaar juridisch gescheiden, maar in de praktijk vormen ze één geheel. Zelf sta ik met Kimco in voor de verkoop, terwijl mijn broer zich via De Kimpe-Cool focust op de begeleiding van onze landbouwers, alsook de inkoop en verwerking van de producten. In concreto worden de groenten hier gewassen, gesorteerd en verpakt in hoeveelheden van 500 gram tot 1.000 kg. De helft van het volume is private label, de rest wordt onder de merknaam ‘Kimco’ gecommercialiseerd. Ons klantenbestand bestaat voornamelijk uit grootwarenhuizen en distributeurs, maar in België verkopen we ook aan de kleinhandel en marktkramers.”

Veranderingen door de derde generatie

In 2000 besloten de gebroeders De Kimpe om in Namen een derde gebouw neer te poten. “Het gaat uitsluitend om een opslagruimte,” vertelt Marc De Kimpe. “Want in die streek bevindt zich het gros van onze landbouwers. Door ginder een opslaglocatie te voorzien, konden we onze transportkosten aanzienlijk reduceren. Bovendien kwam deze investering ook de productkwaliteit ten goede, aangezien de wortelen in de kortst mogelijke tijdspanne gekoeld worden gestockeerd.” In de loop van de jaren hebben de broers zich eveneens op export toegelegd. Vandaag wordt 20 % van het omzetcijfer (dat ongeveer dertig miljoen euro bedraagt) buiten België gerealiseerd, onder meer in de E.u.-landen, Afrika, rusland, .... Met een zeventigtal personeelsleden wordt jaarlijks zo’n 50.000 ton wortelen en 10.000 ton ajuinen (en aanverwanten, zoals knoflook, sjalotten, ...) verwerkt. Marc De Kimpe: “De wortelen zijn voor 80 % afkomstig van Belgische landbouwers; de rest wordt voornamelijk uit Spanje en Nederland geimporteerd. De ajuinen zijn voor 70 % van binnenlandse teelt. Daarnaast wordt er nog uit Spanje en Chili ingevoerd.”

ERP onontbeerlijk

Twee juridisch gescheiden bedrijven die samen één geheel vormen, drie vestigingen, meer dan duizend referenties en een gemiddelde jaarlijkse groei van 10 %: het is evident dat het beheer van De Kimpe-Cool/Kimco nood aan een ERP-pakket heeft. “Toen we tien jaar geleden de vraag naar een sluitende traceerbaarheid kregen, hebben we onze toenmalige softwareleverancier de opdracht gegeven om daarvoor een applicatie te ontwikkelen,” vertelt Marc De Kimpe. “Deze oplossing werkte redelijk goed. Maar ze speelde al snel onvoldoende in op de sterke groei die de bedrijven kenden. Het was duidelijk dat we een systeem nodig hadden dat alle functionaliteit van administratie, facturatie en productie kon integreren. De lokale softwareontwikkelaar waarmee we werkten pretendeerde dat ze het aankon om zo’n oplossing voor ons te maken. Maar na enkele jaren bleek duidelijk dat ze er niks van terecht bracht. Aangezien we al veel in het systeem hadden geïnvesteerd, bleven we hopen dat het alsnog in orde zou komen. Tot we in 2012 aan de vereiste voor EDI moesten voldoen en dit met de bestaande applicatie echt niet lukte. Op dat moment hebben we de knoop doorgehakt en beslist om op softwarevlak van scratch te herbeginnen. Eerst dachten we aan een Manufacturing Execution System, maar dergelijke oplossingen boden geen functionaliteit op administratief- en facturatieniveau. Vandaar dat we al snel het idee kregen om in een ERP-pakket te investeren.”

Wortelproductie

Keuze valt op 'LISA'

Op aanraden van enkele concullega’s trok De Kimpe-Cool/Kimco naar Claerhout Computer Engineering. “We hadden gehoord dat ‘LISA’ een erg performant en gebruiksvriendelijk pakket is dat volledig op de behoeften van de voedingsindustrie is gericht,” vertelt Marc De Kimpe. “Een demo in combinatie met de no-nonsens politiek van zaakvoerder Geert Claerhout overtuigde ons vrijwel meteen. Zo komt het dat we al in september 2012 met de implementatie van de applicatie zijn begonnen. En hoewel het project nog niet volledig is afgerond, bemerken we nu al de vele troeven van ‘LISA’. Eerst en vooral kunnen we probleemloos aan de EDI-vraag van onze klanten voldoen. Bovendien hebben we twee werkkrachten minder nodig om de hele verkoopsadministratie in goede banen te leiden. Er worden ook minder fouten gemaakt, wat natuurlijk eveneens in een kostenbesparing resulteert. Bovendien kan ik de zaak nu met een geruster hart leiden. Want voordien moest ik altijd alles controleren om er zeker van te zijn dat mijn mensen de gegevens correct hadden ingevoerd. Met ‘LISA’ is er de garantie dat alles klopt. Het systeem zal immers alle aanpassingen automatisch doorvoeren, en dit meteen op alle niveaus. Als je bijvoorbeeld het tarief bij een klant verandert, mag je op beide oren slapen dat dit zowel in de CrMmodule als de facturatiemodule is aangepast. Maar ‘LISA’ heeft nog meer in haar mars, zoals de aansturing van de productie, een efficiënt stockbeheer, een waterdichte tracering, het trekken van listings, ... We zijn nu bezig met de implementatie van deze modules. En ik moet eerlijk zeggen dat ik niet kan wachten tot het project is voltooid. Want pas dan zullen we een echte ‘tool’ in handen hebben om het beheer van ons bedrijf op een (kosten)efficiënte manier uit te voeren.”

Lovend over pakket en leverancier

Vandaag heeft CCE al de modules verkoop, facturatie en EDI geïmplementeerd. Binnenkort is het de beurt aan de productiemodule, wat meteen zal toelaten om een volledig geautomatiseerde tracering te voeren. Vervolgens wordt de opslag onder handen genomen en is het de bedoeling om het systeem van listings verder te verfijnen. “Het grote voordeel van ‘LISA’ is dat het alle functionaliteit verenigt, en dit op een erg gebruiksvriendelijke en logische manier,” vertelt Marc De Kimpe. “Veel applicaties zijn immers op één enkele functie gericht: boekhouding, traceerbaarheid, EDI, MES, CRM, ... Het is echter de integratie van dit alles dat essentieel is om je bedrijfsactiviteit optimaal in goede banen te leiden.”

Kennis is doorslaggevend

Niks dan lovende woorden over ‘LISA’ dus. Maar eveneens over de leverancier CCE laat de gebruiker zich positief uit. “Bijzonder indrukwekkend is haar interne kennis over de noden en behoeften van voedingsbedrijven,” legt Marc De Kimpe uit. “Dat reflecteert zich enerzijds op een positieve manier in de applicatie. Zo hadden wij quasi geen maatwerk nodig: alle vereiste functionaliteit is standaard in ‘LISA’ aanwezig. De enige aanpassing betrof de koppeling met de palletiseermachine, waarbij de ERP-applicatie een signaal krijgt als een pallet klaarstaat en vervolgens het juiste etiket uitprint. Anderzijds bemerk je de verregaande kennis ook in de aanpak van CCE. Haar manier van implementatie is logisch en minimaal belastend. De opleidingen zijn efficiënt en to-the-point. En de na-service is echt wel heel erg goed. Zijn er problemen, dan staat er dag en nacht iemand klaar om je zo snel mogelijk te helpen. Wij kunnen het dan ook alleen maar aanraden om met CCE in zee te gaan. Want dit is geen leverancier, maar een echte partner die maar één missie heeft: jouw business te optimaliseren.”

Foto's De Kimpe-Cool/Kimco

Benieuwd wat LISA voor jou kan doen?

Geef ons vrijblijvend een seintje en we bezorgen je alle informatie!